”ANTINGEN GÖR VI DET RIKTIGT JÄKLA BRA – ELLER INTE ALLS”
Vad har CLN Athletics en sen augustikväll att tacka – och vilka är egentligen killarna bakom uppstickaren i djungeln av träningsplagg? Lär känna grundarna och ta del av deras spännande vision, där en bredare lansering internationellt står närmast på tur.
Hur föddes idén till CLN Athletics?
Året var 2013 och vi var nyfrälsta i sporten CrossFit. Höga på endorfiner efter ett tufft träningspass pustade vi ut i sensommarkvällens varma solnedgång, när samtalet flöt in på ett faktum vi konstaterat några månader tidigare. Designnördar som vi är, insåg vi tidigt att de då bäst utformade träningsplaggen för sporten var både för voluminösa i passformen och till besvikelse vad gällde kvalitet. Vi insåg då att vi med vår erfarenhet inom design och produktutveckling skulle kunna göra det bättre själva.
Berätta om namnet!
Kort efter att idén fötts började vi fundera på ett namn. Vi båda gillar stilren design och inte sällan möts vi i det och utbrister: ”Snyggt, riktigt cleant!”. Snabbt insåg vi att just ”clean” ingår i de flesta CrossFit-utövares vokabulär: exempelvis clean som i frivändning och clean and jerk – samtidigt som idén om att äta en ren kost just slagit igenom. Paleo och LCHF, trenden var så tydlig: det fanns ett sug efter det rena och enkla. I symbios med ordet idrott var vi hemma och CLN Athletics föddes.
Hur ser produktutvecklingen ut?
Från dag ett har vi haft en regel: antingen gör vi det riktigt jäkla bra – eller inte alls. Per-Oscar Berggren har över 16 år som produktdesigner på 8848 Altitude i ryggen, där han dessutom är delägare. Tillsammans med Robin Rudholm, tidigare racerförare och numera VD för reklambyrån R3 i Borås, var och är förutsättningarna optimala. Från att ha tagit fram provshorts till oss själva, till t-shirts särskilt efterfrågade av boxens vänner – till en försäljning på några hundratusen redan första året.
Sedan start designar vi med en flirt mot modevärlden, snarare än andra sportmärken. Trender, detaljer, snitt: vi är adaptiva och gillar att testa nytt. I fokus ligger dock alltid atletens behov: plagg som tillåter maximal rörelse under högintensiv träning. Vi har korta beslutsvägar och utöver de två större kollektionssläppen per år, finns möjlighet att kontinuerligt släppa mindre kollektioner. Det är fantastiskt kul och vi är hungriga: det här är bara början!
… och varumärkets utveckling i stort?
Vi har vuxit organiskt och den största investeringen har varit tid. Det var ett 21–01-jobb i början: när barnen somnat messade vi varandra och körde ett nattrace. Numera arbetar Per-Oscar heltid som produktdesigner och Robin med reklambyrån R3 bidrar med kompetens och varumärkesbyggande, mycket via sociala media. Vikten av riktigt snygga bilder är enorm och där har vi Patrik Johäll på Superstudio i Borås att tacka.
Vidare så har vi medvetet valt att inte sälja våra produkter hos de traditionella sportkedjorna, vi håller oss till vår e-handel och olika boxar runt om i landet: ett 30-tal i dagsläget och vi söker alltid nya samarbeten.
På tal om samarbeten, ni arbetar aktivt med team-atleter och ambassadörer?
Det stämmer, det började redan 2015 när vi kontaktade Lukas Högberg. Då likt nu tillhör han den absoluta eliten inom sporten och han rimmar väldigt väl med CLN. Det gav varumärket den bästa möjliga starten och vi hade ett fantastiskt samarbete. Nu står vi starka med ett imponerade gäng team-atleter och ambassadörer, som alla stort inspirerar oss och våra följare. Ett härligt gäng som vi ser fram emot att bygga ut ytterligare!
Berätta om framtiden för CLN Athletics.
Kärnan och vårt DNA är CrossFit-atleten. Nu kan vi dock se hur sporten utvecklas och vi är lyhörda. Dessutom ser vi att produkterna i större utsträckning ska kunna användas utanför boxen framöver, exempelvis under cirkel-passet eller löpturen i skogen.
2018 kommer att bli ett väldigt spännande för CLN Athletics med lansering på ytterligare minst två marknader. Vårt mål är att även internationellt ses som en given spelare inom segmentet högintensiv träning. Framtiden ser ljus ut!